Sivut

lauantai 30. marraskuuta 2013

Matkaväsymystä Bangkokissa

Saarielämän kestettyä kymmenen päivää oli aika siirtyä taas sivistyksen pariin. Saarelta lähtöä edeltäneenä yönä meri pauhasi enemmän kuin edellisinä öinä ja häiritsi vähän yöuntakin. Aamulla lähtiessämme veneelle päin meri näytti vellovan melkoisesti. Hyppäsimme veneen kyytiin ja olihan se aika kiikkerää kyytiä. Vene vaihtui isompaan lauttaan noin tunnin matkan jälkeen. Vaihto tapahtui saaren toisella puolella, jossa oli enemmän turisteja. Kun katselimme aamupäivällä krapulaisia mereen hyppiviä länsimaalaisia olimme tyytyväisiä että valitsimme nimenomaan rauhallisen Sok San -kylän puoleisen rannan. Pysähdyksen aikana ehdimme käymään kahvilla italialaisen naisen ylläpitämässä kahvilassa, jossa saimme kuulla että aallot olivat poikkeuksellisen korkeita siihen vuodenaikaan nähden. Puolitoistametristen aaltojen saattelemana lautta lähti kohti Sihanoukvilleä, mutta merenkäynti onneksi vähän helpotti loppumatkasta.

Lensimme seuraavaksi Bangkokiin tutusta Phnom Penhistä. Ennen lentoa vietimme pari päivää vielä Phnom Penhissä ja majoituimme tähän mennessä edullisimpaan hotelliin. Hotelli ei ollut ihan ydinkeskustassa, mutta huone oli todella siisti ja iso. Hinta oli 6,50 € / yö! Nautiskelimme taas rajattomasta sähköstä, nettiyhteydestä, lämpimästä vedestä ym. Tripadvisorin innoittamana lähdimme katsomaan kambodzalais-saksalaista leffaa "Same same but different" The Flicks -nimiseen teatteriin. Teatteri esittää klassikkoja ja kambodzalaisia elokuvia uusimpien kassamagneettien sijaan. Lisäksi teatterin erikoisuutena oli löhöilypatjat sekä -sohvat joilla oli mukava katsoa elokuvaa nauttien samalla ruokaa ja juomaa. Voimme suositella!

Koh Rongin saarelta lähdön jälkeen olimme havainneet, että matkaväsymystä alkoi ilmetä ja sitä jatkui myös Bangkokissa. Olimme tietoisia että matkaväsymys iskee lähes poikkeuksetta näin pitkillä reissuilla, mutta oli silti yllättävää kuinka voimakas tämä olotila oli. Muutamaan päivään ei juurikaan huvittanut lähteä katselemaan kaupunkia ja nähtävyyksiä. Asiaa ei juurikaan auttanut se, että Bangkokin kaupunki on levittäytynyt laajalle alueelle ja liikkuminen siellä vaatii jonkin verran ponnisteluja. Yhtenä päivänä lähdimme kävellen katselemaan kaupunkia, mutta päädyimme harhailemaan kaksi tuntia löytämättä mitään mielenkiintoista. Pari tyyppiä pysähtyi juttelemaan meille kadulla ja vihjaisi ettei kannattaisi lähteä joelle päin jonne olimme suuntaamassa. Tämä liittyi luultavasti Bangkokissa alkaneihin hallituksen vastaisiin protesteihin, joten päätimme lähteä varmuuden vuoksi kävelemään takaisin päin. Etsimme lähimmän skytrain-aseman ja suuntasimme uupuneina takaisin hostellille. Huomasimme että ei kannata lähteä väkisin liikenteeseen ja jäimmekin seuraavana päivänä hostellille lukemaan kirjoja ja kävimme syömässä lähiravintolassa. Tässä vaiheessa Bangkok tuntui jokseenkin vaikeasti lähestyttävältä kohteelta.

Kun pahin väsymys oli taltutettu, lähdimme katsomaan thainyrkkeilyä MBK Fight Night:iin. Tapahtuma on ilmainen ja yleensä joka keskiviikko järjestettävä thainyrkkeilyilta MBK-ostoskeskuksen pihassa. Vihdoinkin pääsimme katsomaan Thaimaassa tätä lajia. Kiinnostus lajiin tuli Juhan harrastettua tätä lajia muutaman vuoden. Harmi, että lajin treenaaminen ei täällä nyt onnistu, koska paikat eivät kestä. Itse tapahtuma oli viihdyttävä ja näimmekin muutaman hyvän ja tasokkaan ottelun. Viihdettä parhaimmillaan!

Sattumalta Marian ystävä, Jenni, ilmoitti tulevansa työreissulle Bangkokiin. Jäimme suunniteltua pidemmäksi ajaksi kaupunkiin, jotta ehdimme näkemään ystävää ja päivittämään kuulumiset. Oli niin hauskaa! Kiitokset ja terkkuja Jepalle! :D

Protestit olivat yltyneet kaupungissa aina vaan suuremmiksi mutta tällä kertaa emme törmänneet isoihin mielenosoittajajoukkoihin, kuten aiemmin tapahtui Phnom Penhissä. Yhtenä iltana näimme mielenosoittajia ajamassa mopoilla ja autoilla lippuja liehuttaen ja pilleihin puhaltaen majoituspaikkamme lähistöllä. Ainakin tähän asti protestit olivat pysyneet suhteellisen väkivallattomina, toivotaan että näin jatkuu.

Alkupäivien jälkeen Bangkok alkoi tuntumaan mukavammalta kaupungilta. Bangkok on ISO kaupunki ja tuntuu että sieltä on välillä vaikea löytää etsimäänsä paikkaa. Emme käyneet missään "pakollisissa" nähtävyyksissä koko vierailun aikana vaan kävimme esimerkiksi shoppailemassa pakollisia hankintoja ja nautimme kaupungin vilkkaasta yleisfiiliksestä. Yritimme vähän urheillakin, joka tuntui ihan piristävältä välillä. :) Valokuvauksen suhteen olemme olleet viime aikoina vähän laiskoja, mutta tässä joitain kuvia Bangkokista.

-M&J

Skytrain oli kätevä kulkuväline

Joku temppeli, jonka sisällä emme käyneet ;)