Sivut

torstai 12. syyskuuta 2013

Lombokin kautta takaisin Balille

Gili Airin jälkeen siirryimme läheiselle Gili Trawanganin saarelle muutamaksi päiväksi. Tällä saarella on maine ns. bilesaarena. Samoin kuin Airilla, Gili T:llä ei ollut moottoriajoneuvoja. Ihmisiä, polkupyöriä ja hevoskärryjä saarelta löytyi sitäkin enemmän. Saarella on paljon enemmän turismia kuin Airilla, siispä hotelleita ja ravintoloita löytyy moneen makuun. Muutama päivä vierähti taas rannalla ja uima-altaalla loikoillessa. Teimme tämänkin saaren ympäri kävelylenkin. Matka oli hieman pidempi kuin Airilla ja hikihän siinä tuli kun pari tuntia käveltiin yli 30 asteen helteessä. Yhtenä iltana oikein innostuimme juhlimaan ja olimme kuuntelemassa reggaebaarissa live-bändiä jopa ilta-kahteentoista asti. :)

Tuli aika jättää Gilin saaret taakse ja suunnata Lombokin saaren kautta takaisin Balille. Lombokissa yövyimme yhden yön Senggigi -nimisessä kaupungissa, joka on suosituin turistikohde Lombokissa. Olimme siis vain välipysähdyksellä Lombokissa, joten nähtävyydet sai jäädä toiseen kertaan. Tapasimme samassa paikassa lomailevia tuttaviamme, Päiviä ja Nielsiä, joiden kanssa kävimme syömässä. Terveisiä! Olipa mukava nähdä!

Seuraavana päivänä oli tiedossa pitkä matkustuspäivä. Aamulla klo 10 lähti bussi kohti Lembarin satamaa, josta matkustaisimme lautalla Balille. Reilun tunnin bussimatkalla oli kiva tarkkailla saaren elämää. Näimme naisia kantamassa päänsä päällä hedelmäkoreja ja lapsia kävelemässä koulupuvuissaan. Pienten kuorma-autojen kyydissä on yleensä tavaran lisäksi myös ihmisiä, yhden miehen näimme nukkuvan päivätirsoja kuorman päällä, siis liikkuvassa kuorma-autossa! Paikalliset kuljetusmetodit ovat kyllä välillä näkemisen arvoisia. Mopoilla voidaan kuljettaa ihan hyvin nelihenkinen perhe tai televisio tai sitten 10 metriä pitkiä bambukeppejä...

Lauttamatka kesti noin viisi tuntia. Istuimme kannella koko matkan ihailemassa maisemia ja loppumatkasta Maria tarkkaili epäileväisenä koventunutta merenkäyntiä. Perille taas kuitenkin päästiin ja hyppäsimme bussiin, joka vei meidät Ubud -nimiseen kaupunkiin Balin keskiosaan. Ubudissa olemme olleet nyt pari päivää ja alussa varsinkin oli hieman ristiriitainen olo. Joka kulmalla kaupitellaan taksia ja hierontaa, joista kieltäytyminen käy melkein työstä.. Kulkukoiriakin on kaduilla aika paljon, mutta se taitaa olla yleinen ongelma Balilla. Koirien lisäksi kaduilla näkyy kukkoja, kanoja, tipuja ja tänään näimme myös apinoita. Apinat olivat lähteneet ”retkelle” läheisestä apinametsästä ja yrittivät varastaa ruokakojuista ruokaa.

Huomenna vaihdamme majapaikka, joka on hieman kauempana pahimmista turistikaduista. Suunnitelmissa on lähipäivinä joogata sekä tutustua ympäristöön tarkemmin.